Maritieme Verhalen
Hoe is het om te werken in de maritieme sector? Waarom kiezen mensen voor een baan in de maritieme sector? In maritieme verhalen lees je persoonlijke en inhoudelijke verhalen van mannen en vrouwen die werkzaam zijn in de Nederlandse zeescheepvaart.
Filter op
Schone schepen
Technische innovaties
Milieu en leefomgeving
Maatschappelijk belang
Partnerships
Veelzijdige sector
Werken in de zeescheepvaart
Van kleine kustvaarder naar wereldwijde rederij
Zeescheepvaart ging in gesprek met Hans Kroon, Director Shipping bij Royal Wagenborg over de dynamiek van de wereldhandel, geopolitieke uitdagingen en mijlpalen in 25 jaar scheepvaart.
- Hans Kroon
- Director Shipping
- Royal Wagenborg
Het CO2-opslagsysteem levert significant voordeel
Zeescheepvaart ging in gesprek met Sander Schakelaar, Managing Owner van JR Shipping over de scheepvaart, duurzaamheid en de toepassing van CO2-opslagsystemen.
- Sander Schakelaar
- Managing Owner
- JR Shipping
Onderwijs toekomstbestendig maken
Het Maritiem Instituut Willem Barentsz (MIWB) op Terschelling is onderdeel van NHL Stenden en bestaat in 2025 150 jaar. De zeevaartschool is een van de vier HBO-opleidingen die Nederland rijk is. Gerrit van Leunen staat sinds 2007 als directeur aan het roer van het MIWB. We gingen met hem in gesprek over het onderwijs, de toekomst en de uitdagingen binnen de sector.
Lees meer
Sinterklaas doet een boekje open
Zie ginds komt de stoomboot aan. Sinterklaas is een paar weken geleden vertrokken aan zijn reis naar Nederland. Zaterdag 13 november komt hij in Nederland aan en doet dan verschillende steden aan. We spreken de goedheiligman halverwege zijn reis. Maar Sinterklaas is niet zo goed gehumeurd als voorgaande jaren. Nee, het is niet de leeftijd. De oorzaak is de scheepvaart.
- Sinterklaas
De sleutel ligt bij de consument
In 2015 werd de maritieme sector buiten het Klimaatakkoord van Parijs gehouden. Een gemiste kans volgens Bas Buchner: ‘We kunnen niet achterblijven’. Hij ziet gelukkig dat de sector zelf echt groener, schoner en duurzamer wil worden. Onafhankelijk onderzoeksinstituut MARIN wil daarbij stimuleren en adviseren. We spraken met Bas Buchner, directeur van MARIN, over de toekomst van de zeescheepvaart.
Lees meer
Het grootste windmolenpark wereldwijd in binnenwater
De laatste windturbine is inmiddels geplaatst en de bouw van het grootste windmolenpark ter wereld in een binnenwater is hiermee zo goed als afgerond. Maar liefst 89 turbines produceren op jaarbasis zo’n 1.500 GWh duurzame Friese windenergie. Dat komt overeen met het stroomverbruik van zo’n 500.000 huishoudens. We gingen in gesprek met Anne de Groot, directeur bij Windpark Fryslân.
Lees meer
Brandstof van de toekomst
Brandstof, het houdt de gemoederen bezig, zo ook Jan Reier Arends van JR Shipping. Wat wordt de brandstof van de toekomst? Daar zijn de rederijen het nog niet helemaal over eens en het kan verschillen per type schip. Eén ding is zeker, schepen moeten hun co2-uitstoot drastisch verminderen.
Lees meer
De combinatie tussen technisch, nautisch en reizen spreekt mij aan
"Ik heb de eerste acht jaar gevaren. Toen ik vijf maanden zwanger was ben ik voor de laatste keer afgelost en vervolgens op kantoor gaan werken." We spraken met Cynthia Everduin over haar werkzaamheden als SSHEQ Manager, hybride docent scheepvaartwetgeving en secretaris bij de WISTA.
- Cynthia Everduin
- SSHEQ Manager
- De Bock Maritiem
Het gaat om bewustwording van gedrag
Cynthia Everduin werkt als SSHEQ-manager bij De Bock Maritiem. We gingen met haar in gesprek over haar functie en de uitdagingen op het gebied van trainingen.
Lees meer
Ik voel me verantwoordelijk om het beter te doen
Wieger Duursema is Fleet Development Manager bij Royal Wagenborg en houdt zich dagelijks bezig met duurzaamheid. Hij volgt de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en nieuwe technieken op de voet om te kijken hoe de vloot voor te bereiden op de toekomst en welke stappen er nodig zijn voor vergroening.
- Wieger Duursema
- Fleet Development Manager
- Royal Wagenborg
Roadmap 2050
Er zijn ambitieuze CO2 doelstellingen bepaald door de IMO: schepen moeten 40% CO2 besparen in 2030 en 70% in 2050 ten opzichte van 2008. Dat kan niet van de een op de andere dag. We gingen in gesprek met Wieger Duursema, Fleet Development Manager bij Royal Wagenborg, over hun Roadmap naar 2050.
Lees meer
Het zoute water zit in mijn DNA
Jan Reier Arends komt uit een scheepvaartgezin. Zijn vader had een schip, zijn opa ook. En zijn andere opa was garnalenvisser. Jan Reier zelf is geboren en getogen op een schip. Inmiddels heeft hij zijn eigen rederijgroep JR Shipping. Het zoute water zit onmiskenbaar in zijn DNA.
- Jan Reier Arends
- Managing Owner
- JR Shipping
Per toeval kwam ik in de scheepvaart terecht
Benne Engelen, CIO bij Anthony Veder en inmiddels tien jaar werkzaam bij de Rotterdamse reder, kwam eigenlijk per toeval in de scheepvaart terecht. Afgestudeerd in werktuigbouwkunde, en gespecialiseerd in productielijnen, begon Benne als Business Analist bij Anthony Veder.
- Benne Engelen
- Chief Innovation Officer
- Anthony Veder
Emissies reduceren met data-analyses en machine learning
Emissies reduceren met data-analyses en machine learning. In gesprek met Karel van Zijl en Max van den Berg van Spliethoff Group over de uitdagingen die verduurzaming met zich meebrengt.
Lees meer
Scheepvaart is slow cooking
Er waait een frisse wind bij Spliethoff Group. Met behulp van jonge talenten en nieuwe technieken zetten ze een nieuwe koers in op het gebied van innovatie en technologie [link naar de case]. Het team Business Innovation & Analytics (BI&A) is vijf man sterk.
- Karel van Zijl
- Directeur Business Innovation & Analytics
- Spliethoff Group
Waarde creëren met de Microsoft Hololens
Anthony Veder is de eerste rederij in Nederland die de Microsoft Hololens gebruikt op haar schepen. Benne Engelen, CIO van Anthony Veder, neemt je mee in de wereld van technologische innovaties.
Lees meer
Verduurzaming maritieme industrie
Verduurzaming van de maritieme industrie is niet alleen een van de grootste uitdagingen van deze tijd, het is het allergaafste wat ik ooit gedaan heb. Ik ben trots op Heerema en het feit dat we de eerste CO2-neutrale maritieme aannemer zijn!
- Vincent Doedée
- Senior Sustainability Advisor
- Heerema Marine Contractors
Cruciale rol van innovatie
Innovatie speelt een cruciale rol bij het optimaliseren van schepen voor de klant én om uitstoot te reduceren. Dit maakt mijn werk mooi en afwisselend.
- Paul Bakker
- Manager Business Development Wagenborg Offshore
- Royal Wagenborg
Wereldwijde maritieme industrie
De maritieme industrie is wereldwijd enorm groot, waar Nederland als klein land een flink onderdeel van uitmaakt. Best bijzonder toch?
- Sanne Wiegerink
- Commercial Manager
- BigLift Shipping
Technisch complexe projecten
In mijn functie ben ik verantwoordelijk voor de uitvoering van technisch complexe transportprojecten van zware lading op onze vloot.
- Marco Visser
- Project Manager
- BigLift Shipping
Perikelen van een wereldmarkt
Het meedenken en bewegen, het snel kunnen schakelen op de perikelen van een wereldmarkt maakt het een uiterst dynamische omgeving om in te werken.
- Hans Kroon
- Directeur Chartering
- Royal Wagenborg
Vrouwen in de maritieme sector
Ik begon met het managen van zes schepen. Nu zijn dat er ongeveer 60 en heb ik meer dan 1000 man in dienst. Toen ik begon met werken waren vrouwen in de maritieme industrie nagenoeg niet zichtbaar. De laatste jaren is daar veel verandering in gekomen.
- Karin Orsel
- Owner & CEO MF Shipping Group
- MF Shipping Group
Fascinerend logistiek systeem
Het is fascinerend om deel uit te maken van een logistiek systeem waarbij ik fysiek zie hoe de ladingen naar hun bestemmingen worden verscheept en daar ook worden gebruikt.
- Bart Gonggrijp
- Vessel Operator Atlantic Department Spliethoff
- Spliethoff Group
Nieuwerwets varen met eConowind Flatrack VentiFoils
Boomsma Shipping installeert en vaart met twee eConowind Flatrack VentiFoils. De VentiFoils (Wind Assisted Ship Propulsion Units) zijn ontworpen als compacte, niet roterende, vleugelprofielen. Door de stuwkracht wordt er minder motorvermogen gevraagd. Dit leidt tot brandstofbesparing en emissiereductie.
Lees meer
Ambitieus met grote schepen
Walstroom heeft verschillende voordelen. In de eerste plaats gaat het om het reduceren van bijna alle uitstoot van schadelijke gassen. Of het nu gaat om een broeikasgas als CO2 of stikstof en zwavel in de directe omgeving. De motoren van de schepen worden immers niet gebruikt. Bijvangst van de niet draaiende motoren is natuurlijk ook dat ze geen geluid meer produceren.
Lees meer
Knap staaltje duurzaamheid
Koninklijke Niestern Sander ontwikkelde en bouwde een nieuwe generatie open top ijsversterkt general cargo schip. Dit type vaartuig, genaamd ‘Easymax’, heeft een laadvermogen van 14.300 ton en een ruimcapaciteit van 625.000 kubieke voet. De combinatie van die grote laadcapaciteit en extreem laag brandstofverbruik maakt dit type schip een leider in zijn segment op het gebied van duurzaamheid.
Lees meer