Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Slimme logistiek Partnerships

Scroll

Binnen alle onderdelen van de scheepvaart bestaat sterke behoefte aan schonere, milieuvriendelijkere schepen. Overheidsorganisaties, kenniscentra en (productie)bedrijven zijn allemaal op zoek naar milieubewustere alternatieven voor de scheepvaart van vandaag.

Samen verduurzamen

Het is dan ook niet meer dan logisch dat deze groepen de samenwerking aangaan met het oog op de toekomst van maritieme ontwikkeling. Verduurzaming van de zeescheepvaart kan echter niet alleen bij de reders vandaan komen. Oplossingen met betrekking tot circulaire economie, slimme logistieke ketens, zuinige motoren en alternatieve brandstoffen zullen gevonden moeten worden in samenwerkingen die de reders overstijgen: de overstap naar nieuwe schepen en schone brandstoffen gaat niet over één nacht ijs. Welke innovaties worden verlangd op het gebied van scheepsbouw? Willen banken nieuwe (soms experimentele) technieken wel financieren? Is een consument of producent wel bereid een hogere prijs te betalen voor het te vervoeren product door de bijkomende hogere investeringskosten? Transparantie is essentieel in het proces naar duurzame scheepvaart.

Slimme logistieke ketens

Bij slimme logistiek en slim gebruik maken van partnerships draait het vooral om efficiënt en alleen nuttige vervoersbewegingen te maken. Dat betreft zowel het optimaliseren van de benodigde logistieke bewegingen van producten, als het analyseren van de infrastructuur en schepen die hiervoor nodig zijn. Schepen varen vaak gedeeltelijk leeg heen en weer, bijvoorbeeld omdat het vervoer qua planning nog niet is afgestemd of omdat het praktisch is. Bovendien zijn er vaak verbeterpunten mogelijk waar het transport overgaat naar trein of vrachtwagen. In de ideale situatie is de logistieke keten optimaal in gebruik, van het vrachtschip in Rotterdam tot het koeriersbusje dat je bestelling thuis aan de deur aflevert.

Maritiem transport optimaliseren

Er zijn verschillende oplossingen om maritiem transport te optimaliseren. Nu vaart een schip vaak zo snel mogelijk naar de haven, vervolgens gaat het een halve dag heel langzaam en dan arriveert het schip in de haven. De kapitein weet niet altijd wanneer het schip naar binnen mag. Als je het proces tussen de haven en het schip bijvoorbeeld beter afstemt met behulp van slimme software, dan kun zonder grote aanpassingen aan het schip al veel energiereductie behalen met brandstofbesparing en minder uitstoot als gevolg.

Slim gebruik van data

Om logistiek zo optimaal mogelijk te organiseren, is een intensieve samenwerking met het bedrijfsleven, reders en havens noodzakelijk. Denk hierbij aan het delen van analyseren van data zoals actuele scheepsposities, stand van zaken in het productieproces van een bedrijf of de beschikbaarheid van een ligplaats in een haven. Als deze data-elementen door slimme software worden gekoppeld, ontstaat een planning die werkbaar en optimaal is voor alle partijen. Het schip kan bijvoorbeeld vaart verminderen als het te verschepen product nog niet gereed ligt in de haven om te laden of als er nog geen ligplaats beschikbaar is. Idealiter werkt deze data door in het gehele logistieke proces: een producent kan een tweede verscheping uitstellen als hij weet dat de eerste al vertraging heeft.

Op deze manier schaart de sector – van scheepsbouwers tot reders en van havenbeheerders tot milieuorganisaties – zich achter een gemeenschappelijk doel: schonere, milieuvriendelijkere schepen in milieuvriendelijkere havens. Hiermee wordt niet alleen gewerkt aan de toekomst van de maritieme sector, maar ook aan de toekomst van de hele planeet. Samen werken we aan een betere toekomst voor ons allemaal.

Bekijk ook deze thema's

Stap aan boord

We liggen op koers naar 2030. Benieuwd naar de uitdagingen en innovaties op deze route? Download dan nu onze whitepaper!