Voorsprong door innovatie
Technische innovaties moeten de Nederlandse zeescheepvaart efficiënter en duurzamer maken en een sterke internationale concurrentiepositie geven.


Techniek en digitalisering
Techniek en digitalisering gaan binnen de zeescheepvaart hand in hand. Nederlandse reders onderzoeken volop de mogelijkheden van digitalisering binnen de zeescheepvaart en de toepassingen van ‘smart shipping’. Denk hierbij aan efficiëntere ketensamenwerking, onderhoud van schepen op afstand dankzij augmented reality, steeds slimmere navigatie- en planningssoftware of zelfs varen zonder bemanning; het zijn slechts enkele van de vele voordelen, die digitalisering de maritieme sector kan brengen.
Varen met slimme technologie
Smart shipping is het verregaand geautomatiseerd varen op zee. Daarbij gaat het niet alleen om technologie aan boord van schepen. Ook de inrichting van de omgeving waarin schepen zich bevinden valt daaronder. Schepen kunnen dan door slimme technologie autonoom reageren op hun omgeving. Bijvoorbeeld met sensoren die omgevingsinformatie waarnemen. Met deze informatie kan een schip door slimme technologie zelf actie ondernemen. Of een voorstel tot actie doen aan de bemanning. Bijvoorbeeld door met een sensor de brughoogte te meten vanaf het schip.

Brandstof en geld besparen met smart shipping
Digitalisering in de zeescheepvaart draagt bij aan de optimale afstemming van vaarschema's. Het zogeheten just-in-time varen van schepen zorgt ervoor dat een route beter wordt afgestemd op de beschikbare ruimte in havens en terminals en bijvoorbeeld op openingstijden van sluizen en bruggen. Door nauwkeurigere omgevingsinformatie (diepte, stroming, wind) kan een schip de vaarsnelheid aanpassen. Dit scheelt in brandstofverbruik. Digitalisering biedt dus nieuwe mogelijkheden voor schepen om brandstof en geld te besparen. Varen wordt zo duurzamer zonder direct de motor en het type brandstof van het schip aan te passen.
Betere concurrentiepositie door digitalisering
Digitalisering in de zeescheepvaart zorgt ervoor dat schepen efficiënter kunnen varen. Bijvoorbeeld door bemanning zo goed mogelijk en op de juiste plekken in te zetten. En door de bemanning met verregaande automatisering te ondersteunen. Of door taken gedeeltelijk over te nemen. De bemanning heeft dan tijd om ook andere werkzaamheden te doen. Ook maken schepen beter gebruik van de beschikbare vaarwegcapaciteit. Bijvoorbeeld door vaarsnelheden aan te passen en betere reisinformatie te ontvangen. En de kustvaart kan beter concurreren met transporteurs op de weg en het spoor.
Toekomst van Smart Shipping
Slimme waarschuwings- en navigatiesystemen helpen een kapitein. De systemen kunnen taken gedeeltelijk overnemen. Dit maakt het werk aan boord van een schip én op de vaarweg overzichtelijker en veiliger. Smart shipping verkleint hierdoor de kans op ongelukken door een menselijke fout.
Verschillende Nederlandse reders ‘experimenten’ met digitalisering binnen hun eigen sector of werkterrein. In 2019 vonden al succesvolle proeven op de Noordzee plaats met de SeaZip 3. En in 2020 hebben Kotug International, scheepsbouwbedrijf Rotortug en tech start-up Captain AI op het Smart Shipping evenement van het Nederlands Forum voor Slimme Scheepvaart SMASH! het eerste schip ter wereld gedemonstreerd dat zelfstandig de meest optimale route vaart zonder menselijke tussenkomst.