Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Spliethoff Group Emissies reduceren met data-analyses en machine learning

Scroll

Actuele datasets

“Iedere vijf minuten krijgen we een dataset binnen van het merendeel van onze schepen met hun locatie, snelheid en het actuele brandstof verbruik. Deze sensordata verrijken we met de golfhoogte, windrichting, diepgang van het schip, trim e.d. We kunnen hiermee de performance van het betreffende schip bepalen en visualiseren. Nog belangrijker: aan boord heeft men dezelfde gegevens en zo verenigen we wal en schip.

Dat was trouwens nog niet eens zo heel lang geleden wel anders. Zodra de bemanning met hun schip de haven uitvoer, dan was men helemaal op zichzelf aangewezen en waren we wij het contact kwijt op het dagelijkse noon bericht na.” Legt Karel van Zijl uit, Directeur van de Business Innovation & Analytics afdeling bij Spliethoff Group. Hij is verantwoordelijk voor duurzame innovaties binnen de rederij. Data analyse is een belangrijk speerpunt binnen deze afdeling.

Performance Monitoring System

Spliethoff Group heeft een eigen Performance Monitoring System ontwikkeld en gebouwd. Ze hadden enkele systemen op proef gebruikt. Geen enkele voldeed. Dus ging men zelf aan de slag met een tailor made systeem. Groot voordeel van een eigen systeem is dat Spliethoff eigenaar is van de data en precies weet wat er met elk datapunt gebeurt.

“Met dit systeem kunnen we aan boord van onze schepen de meeste sensoren uitlezen. Het is juist niet de bedoeling om stiekem mee te kijken. Aan boord kan men hetzelfde zien, tenslotte worden daar de finale beslissingen gemaakt. Hierdoor kunnen we goed samenwerken en is er een veel betere dialoog ontstaan. Zo is er meer begrip vanuit kantoor voor onze collega’s op zee. Als het schip in slecht weer zit, val je een kapitein liever even niet lastig, maar je kunt als operations manager nu wel veel beter anticiperen door bijvoorbeeld het vaarschema en de geplande haven operaties aan te passen.

Het kan ook gebruikt worden om optimale vaarsnelheid en brandstofverbruik voor een bepaalde reis af te stemmen. Daarnaast wordt de data ook gebruikt door onze nieuwbouw afdeling om met behulp van bestaande data het optimale vaarprofiel te bepalen en het te ontwerpen scheepstype te optimaliseren. De datasets zijn dan ook heel waardevol.” aldus Karel.

Succes met data

De data die Spliethoff live binnenkrijgt wordt geanalyseerd op verschillende aspecten. Hierdoor kan zo optimaal mogelijk gevaren worden met een minimaal aantal kilogram aan brandstof per afgelegde mijl zodat emissies bespaard kunnen worden. “Onze collega’s aan boord vinden het ook belangrijk om zo min mogelijk broeikasgassen uit te stoten. Natuurlijk willen juist zij niet dat er frequenter stormen en orkanen komen op zee. Zij zijn dan ook nauw betrokken bij het milieu.” Spliethoff heeft de eerste successen al geboekt met deze werkwijze. Op bepaalde routes hebben ze brandstof bespaard door een betere samenwerking en communicatie met hun collega’s op zee aan de hand van data. Over het geheel genomen heeft het Performance Monitoring-systeem aanzienlijke brandstofbesparingen gerealiseerd en de CO2-uitstoot in de afgelopen jaren met meer dan 43.000 ton verminderd.

Bovendien is van de scheepstypes, ook in-house, een Digital Twin ontworpen. Door de Digital Twin virtueel “te laten meevaren” met het fysieke schip kan de performance bepaald worden en of bijvoorbeeld de romp van het schip is aangegroeid en moet worden schoongemaakt. Het op tijd cleanen scheelt tonnen brandstof per dag.

Het doel is een volledig circulair bedrijf te worden zonder negatieve impact op de omgeving. Max van den Berg

Definitie van Sustainability

Max van den Berg, data analist, over de definitie van Spliethoff over sustainability: “Het uiteindelijke doel zou moeten zijn om een volledig circulair bedrijf te worden zonder negatieve impact op je omgeving. Totdat dit bereikt is, is het van belang om zo min mogelijk ‘waste’ te produceren. Hierdoor moet je als bedrijf zo efficiënt mogelijk opereren.” Karel vult aan: “Praktisch gezien komt het hierop neer: gebruik wat nodig is, maar verspil het niet. Zeeschepen met een wereldwijd vaargebied hebben nu eenmaal brandstof nodig om van A naar B te komen, maar gebruik zo min mogelijk dan stoot je zo min mogelijk emissies uit. Richt je organisatie hierop in en beantwoord de vragen vanuit de maatschappij op het gebied van duurzaamheid.”

Alternatieve brandstoffen zijn momenteel niet overal en altijd beschikbaar. We doen op dit gebied wat we kunnen, maar het is niet alleen aan de rederijen. Karel van Zijl

CO2-besparingen

De IMO heeft enkele doelstellingen bepaald met betrekking tot de CO2-reductie. Dat is 40% in 2030 en maar liefst 70% in 2050. Spliethoff Group deelt de IMO-doelstelling en werkt nu zelf aan enkele korte termijn doelen. “We zijn al een heel eind op weg met onze operational efficiency. We ontwerpen onze schepen zo optimaal mogelijk en retrofitten onze bestaande schepen. Denk hierbij aan de nieuwe bulb op onze P-schepen, het varen met Flettner Rotors, frequency converters etc. Weer routering is super belangrijk. Wist je dat alleen al het weer voor 15 tot 30% van invloed is op het brandstof verbruik?”

Karel: “De 7 nieuwbouw schepen van onze dochterbedrijven Bore en Wijnne Barends gaan varen op LNG, daar gaan we flink wat emissies reduceren. Dit is echt een stap in de goede richting maar zeker nog niet de de finale oplossing voor een totale emissie reductie. Wij houden de vinger goed aan de pols voor alternatieve brandstoffen en doen momenteel een proef met biobrandstof aan boord van ons ms BigLift Baffin. Maar makkelijk is het niet omdat een groot deel van de vloot een wereldwijd vaargebied heeft. Alternatieve brandstoffen zijn momenteel niet overal en altijd beschikbaar. We doen op dit gebied wat we kunnen, maar het is niet alleen aan de rederijen. De samenwerking met havens en overheden is onmisbaar. Bovendien zijn subsidies hard nodig om besparingen op uitstoot mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan walstroom in havens.

Verder is het belangrijk dat overheden mondiaal reglementeren, scheepvaart is een mondiale aangelegenheid met een wereldwijde concurrentie."

In shortsea zou wellicht uiteindelijk een 100% haalbaar moeten zijn, denk maar aan elektrische ferry’s. Karel van Zijl

100% CO2-besparing

Voor de schepen die we vandaag de dag bouwen hebben we al een flinke CO2-besparing bereikt. In shortsea zou wellicht uiteindelijk een 100% haalbaar moeten zijn, denk maar aan elektrische ferry’s. Bij de reeds bestaande schepen die we zouden moeten retrofitten is dat praktisch gezien een onmogelijke opgave en een hele dure onderneming.

Met onze kennis van alternatieve brandstoffen en het optimaliseren van de eigen vloot kunnen we zeggen dat we in de voorhoede varen. Dit komt mede door de investeringen die ons bedrijf heeft gedaan in de resources welke we nu tot onze beschikking hebben. Desondanks blijft het een flinke maar mooie uitdaging.”

Over deze campagne

Wist je dat maar liefst 90% van alles over zee wordt vervoerd? En dat transport over dat zoute water relatief het minst vervuilend is? Wist je dat er hele toffe banen zijn bij een rederij? Op deze website laten we je kennismaken met de zeescheepvaart en wat de koers is van de Nederlandse reders in de zeevaart op het gebied van verduurzaming en innovatie. Stap aan boord!