Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Ontdek de zeescheepvaart Veelzijdige sector

De Nederlandse zeescheepvaart is divers

Zowel qua soorten schepen als de verschillende deelsectoren binnen de maritieme sector. Denk hierbij aan de algemene vrachtvaart, baggerindustrie, cruise- en passagiersvaart, koel- en vriesvaart, offshore, tankvaart, zeesleepvaart of zware lading vaart. Hoewel het niet altijd zichtbaar is, pluk ook jij de vruchten van deze deelsectoren.

Vlootcijfers

De Nederlandse zeescheepvaart bestaat uit grote ondernemingen, veel MBK-bedrijven waaronder wat we noemen 'kapitein-eigenaren'. De vloot van de Nederlandse reders telt meer dan 2.200 zeeschepen. Het aantal handels- en zeesleepvaartschepen onder Nederlandse vlag is de laatste tien jaar nagenoeg gelijk gebleven. op 31 december 2019 ging het om 1.211 schepen onder Nederlandse vlag. (Maritieme Monitor 2020)

Mondiaal koploper

In sommige deelsectoren zijn Nederlandse rederijen wereldmarktleider, we lichten er één uit. Zo is Nederland koploper op het gebied van het vervoer van koel- en vriesproducten. Een banaan en mango uit de supermarkt, zonder de koel- en vriesvaart zouden we in Nederland geen exotisch fruit kunnen kopen als consument. En dat geldt voor heel veel meer producten. Speciale koel- en vriesschepen worden door rederijen ingezet om bederfelijke goederen te kunnen vervoeren.

Moderne vrachtschepen

Het vervoer van reguliere droge ladingen is in de Nederlandse zeevaart een veel voorkomende vorm binnen algemene vrachtvaart. Het overgrote merendeel van alle producten die we als consument gebruiken, zijn per schip vervoerd. Dit varieert van graan tot aan strooizout en van staal (voor de auto-industrie) tot aan papierproducten als magazine-papier of WC-papier. De Nederlandse zeescheepvaart heeft een van de modernste en meest gevarieerde vloten ter wereld, met uitstekend opgeleide bemanningen en een vooruitstrevend arbeidsvoorwaardenbeleid. De Nederlandse vloot is mondiaal actief en is sterk vertegenwoordigd in het vrachtvervoer tussen Europese havens, tussen Europese havens en aanpalende niet EU-havens en in de zee-riviervaart.

Passagiers en toerisme

Wie kent ze niet, die drijvende steden vol met toeristen die de wereld via het ruime sop ontdekken? Deze schepen kunnen duizenden passagiers, hospitality crew en bemanning vervoeren. Zo gaan ze de hele wereld over om de mooiste plekken te bezoeken. Je kunt je voorstellen dat er een enorme logistieke organisatie bij zo'n reis komt kijken. Maar ook onderhoud van het schip. Daarnaast rust er op cruiserederijen de verantwoordelijkheid om heel veel mensen veilig over de wereldzeeën te vervoeren, waarbij altijd moet worden stilgestaan bij hun recreatiegevoel. Maar niet alleen dergelijke rondreizen maken gebruik van schepen. Ook heen en weer terug met een veerdienst hoort hierbij. Maar anders dan het veerpont over het IJ in Amsterdam, zijn de zeegaande veerboten en passagiersschepen die dagelijks lading en mensen (inclusief vervoersmiddel) vervoeren tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Wist je trouwens dat cruisereizigers gemiddeld steeds jonger worden?

Offshore

Offshore activiteiten van rederijen waren altijd relatief onzichtbaar in de samenleving, maar de energietransitie brengt daar geleidelijk verandering in. Waar het namelijk vooral activiteiten betrof voor de winning van olie en gas, verschuift de (publieke) aandacht steeds meer en sneller naar het aanleggen van windparken op zee. Het gaat heel snel en wordt rendabel, denk bijvoorbeeld aan het bouwen van windpark zonder overheidssubsidie. Een groot deel van onze fossiele brandstoffen en groene stroom wordt op zee gewonnen of opgewekt. Zonder de zeescheepvaart zou het niet mogelijk zijn om deze enorme stappen in de energietransitie te zetten.

Tankvaart

In de tankvaart vervoeren reders natte lading met hun schepen. Het gaat dan om olie, gas, chemicaliën en andersoortige letterlijke natte ladingen die wij als consument verbruiken om te kunnen tanken met onze auto. De Nederlandse vloot bestaat voor ongeveer 10 procent uit tankers, een aanzienlijk aandeel. Met die tankers wordt steeds meer LNG vervoerd. Dit vloeibare aardgas is de minst vervuilende fossiele brandstof die we kennen. Daarom wordt ook steeds meer op LNG als brandstof gevaren. De infrastructuur voor LNG wordt flink uitgebreid, zo zijn er zelfs schepen die als drijvend pompstation op zee kunnen fungeren.

Baggerindustrie

Van oudsher is Nederland groot als het gaat om watermanagement. Vandaag de dag resulteert dit in een aantal mondiaal prominente waterbouwers en baggerbedrijven. Denk aan de wereldberoemde kunstmatig opgespoten palmeilanden voor de kust van Dubai. Of dichter bij huis: het versterken van de Afsluitdijk. Maar vergeet bijvoorbeeld ook niet het onderhoud aan en uitdiepen van vaarwegen overal ter wereld.

Bekijk ook deze thema's

Stap aan boord

We liggen op koers naar 2030. Benieuwd naar de uitdagingen en innovaties op deze route? Download dan nu onze whitepaper!