Een baan in de zeescheepvaart
Werken in de zeevaart betekent deel uitmaken van de ‘Maritieme arbeidsmarkt’. De arbeidsmarkt is sterk geïnternationaliseerd en aan de Nederlandse zeevaart zijn direct ca. 25.000 banen verbonden.
Werken op zee
Zeevarenden zijn veelal jong en zwaaien gemiddeld na ongeveer 7 jaar af als zeevarende. Wel gaan ze daarna ergens anders in de maritieme sector aan de slag. Daarom zeggen we ook wel dat de zeevaart een belangrijke opleidfunctie heeft voor de hele maritieme industrie.
Op de Nederlandse vloot zijn ongeveer 4.500 zeevarenden werkzaam. Het overgrote deel van hun collega’s heeft niet de Nederlandse nationaliteit. Op de schepen onder Nederlandse vlag werken namelijk zo’n 16.500 buitenlandse zeevarenden. (Maritieme Monitor 2020) Dat moet ook wel, want er zijn onvoldoende Nederlandse kapiteins om al die schepen van een kapitein te kunnen voorzien. Daarbij is de jaarlijkse uitstroom van de Nederlandse zeevaartscholen onvoldoende om dit capaciteitsprobleem snel op te lossen. De Nederlandse zeevarenden staan bekend als zeer gekwalificeerde beroepsbeoefenaars en zijn vrijwel altijd maritieme officieren.
Dag van de Zeevarende
Het leven als zeevarende kan best eenzaam zijn. De bemanning bestaat meestal maar uit een handjevol mensen en je kan na het werk niet naar je familie of je vrienden. Ondertussen zorgt dat handjevol mensen er wel voor dat uiteindelijk de consument de wereld in zijn huis krijgt in de vorm van (deel)product. Om ze daarvoor te bedanken heeft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties in 2010 een speciale dag in het leven geroepen. Op die jaarlijkse Dag van de Zeevarende op 25 juni wordt aandacht geschonken aan zeevarenden en het werk dat zij verrichten.
Werken op kantoor
De werkzaamheden op zee moeten worden ondersteund vanaf de wal en daar zorgt het rederijkantoor voor. De walorganisatie is namelijk verantwoordelijk voor het regelen dat er klanten zijn om onder meer goederen en verse producten te vervoeren of opdracht te geven voor bouwprojecten op zee. Ook heeft de rederij mensen in dienst om de kwaliteit en veiligheidsvoorschriften goed in de gaten te houden, zodat de rederij steeds veiligere arbeidsomstandigheden op zee creëert. Daarnaast houden werknemers zich op de wal bezig met het personeelsbeleid en houden andere medewerkers zich bezig met de economische bedrijfsvoering of het ontwerpen van nieuwe schepen en technologieën. In Nederland kennen de walorganisaties ongeveer 2.200 werknemers. (Maritieme Monitor 2020)
Van zee naar wal
Zeeschepen varen wel 30 jaar, maar de ontwikkelingen in de bedrijfstak gaan snel. Dat betekent ook dat de arbeidsmarkt op zee en aan wal heel dynamisch is. In de toekomst zal veel hoogopgeleid kwalitatief personeel nodig zijn in alle deelsectoren van de Nederlandse zeescheepvaart. Ook de functie van zeevarenden kan veranderen; denk aan autonoom varen, waarbij een schip zonder bemanning vanaf de wal wordt aangestuurd.