Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Voor jou! Maatschappelijk belang

Belang zeescheepvaart

De bananen in de supermarkt, die sneakers die zo lekker lopen of het strooizout dat elke winter volop op de Nederlandse snelwegen wordt gestrooid: allemaal mede mogelijk gemaakt door de zeescheepvaart.

Rijke historie

De Nederlandse geschiedenis wordt gekenmerkt door een rijke maritieme traditie. Letterlijk rijk, want de Nederlandse koopvaardij zorgt er al honderden jaren voor dat Nederland een grote welvaart kent. Denk aan de VOC of de Hanzesteden. Nog altijd zijn de Nederlandse reders koploper in het vervoeren van vracht in Europese wateren. Het woord welvaart zegt wat dat betreft genoeg over het maatschappelijk belang en de economische betekenis van de Nederlandse zeescheepvaart voor Nederland. In totaal gaat het om een jaaromzet van wel 6,9 miljard euro. (Maritieme Monitor 2020)

De Nederlandse zeescheepvaart is goed voor een jaaromzet van 6,9 miljard euro.

Export

Nederland is een exportland en heeft daar een groot deel van zijn kennis en welvaart aan te danken. Die blik naar buiten toe is mede mogelijk door een vitale zeevaart. Nederlandse reders zijn een niet te missen speler op het wereldtoneel. Zij leiden nichemarkten zoals in de koel- en vriesvaart en bouwen windparken op zee voor groene energievoorziening op land. Cruiseschepen laten passagiers vanaf zee kennismaken met de wereld en de zwaarste ladingen worden met specialistische schepen vervoerd. Met een open vizier gericht op de horizon, begeven de reders zich in de voorhoede van Nederland als handels- en exportland. Het maatschappelijk belang daarvan mag niet worden onderschat.

Grillen van de wereldhandel

Economisch gezien is de Nederlandse zeescheepvaart afhankelijk van de wereldwijde vraag en aanbod. Waar zij traditiegetrouw meelift op de wereldhandel, kan de daling sterk inzetten door een financiële crisis (zoals in 2008). Herstel laat dan weer lang op zich wachten door het karakter van de sector. Ook verschilt de impact van crises enorm van deelmarkt tot deelmarkt. Tijdens de coronapandemie van 2020 was er heel veel werk voor koel- en vriesschepen, maar lagen de cruiseschepen wereldwijd stil. En in de offshore maakt de aanleg van grootschalige windmolenparken op zee al jaren een enorme opmars.

Arbeidsmarkt

De toegevoegde waarde van de zeevaart voor Nederland als kenniseconomie is ook zichtbaar op de arbeidsmarkt. Een Nederlandse zeevarende werkt tegenwoordig zelden zijn hele leven op zee. De ‘beroepslevensduur’ van een zeevarende beslaat gemiddeld zo’n zeven jaren. Daarna kiezen de meeste zeevarenden voor een beroep aan de wal, maar wel voor een baan met een maritiem karakter. Ze gaan aan de slag voor een rederij, voor onderwijsinstellingen, toeleveranciers, etc. Zo wordt er vanuit de praktijk veel kennis gepompt in het Nederlandse maritieme cluster en blijft Nederland een toonaangevend land in het maritieme domein.

In de praktijk

De sleutel ligt bij de consument

In 2015 werd de maritieme sector buiten het Klimaatakkoord van Parijs gehouden. Een gemiste kans volgens Bas Buchner: ‘We kunnen niet achterblijven’. Hij ziet gelukkig dat de sector zelf echt groener, schoner en duurzamer wil worden. Onafhankelijk onderzoeksinstituut MARIN wil daarbij stimuleren en adviseren. We spraken met Bas Buchner, directeur van MARIN, over de toekomst van de zeescheepvaart.
Lees deze case

Bekijk ook deze thema's

Download gratis onze whitepaper

We liggen op koers naar 2030. Benieuwd naar de uitdagingen en innovaties op deze route? Download dan nu onze whitepaper!