Belang zeescheepvaart
De bananen in de supermarkt, die sneakers die zo lekker lopen of het strooizout dat elke winter volop op de Nederlandse snelwegen wordt gestrooid: allemaal mede mogelijk gemaakt door de zeescheepvaart.
Rijke historie
De Nederlandse geschiedenis wordt gekenmerkt door een rijke maritieme traditie. Letterlijk rijk, want de Nederlandse koopvaardij zorgt er al honderden jaren voor dat Nederland een grote welvaart kent. Denk aan de VOC of de Hanzesteden. Nog altijd zijn de Nederlandse reders koploper in het vervoeren van vracht in Europese wateren. Het woord welvaart zegt wat dat betreft genoeg over het maatschappelijk belang en de economische betekenis van de Nederlandse zeescheepvaart voor Nederland. In totaal gaat het om een jaaromzet van wel 6,9 miljard euro. (Maritieme Monitor 2020)
Export
Nederland is een exportland en heeft daar een groot deel van zijn kennis en welvaart aan te danken. Die blik naar buiten toe is mede mogelijk door een vitale zeevaart. Nederlandse reders zijn een niet te missen speler op het wereldtoneel. Zij leiden nichemarkten zoals in de koel- en vriesvaart en bouwen windparken op zee voor groene energievoorziening op land. Cruiseschepen laten passagiers vanaf zee kennismaken met de wereld en de zwaarste ladingen worden met specialistische schepen vervoerd. Met een open vizier gericht op de horizon, begeven de reders zich in de voorhoede van Nederland als handels- en exportland. Het maatschappelijk belang daarvan mag niet worden onderschat.
Grillen van de wereldhandel
Economisch gezien is de Nederlandse zeescheepvaart afhankelijk van de wereldwijde vraag en aanbod. Waar zij traditiegetrouw meelift op de wereldhandel, kan de daling sterk inzetten door een financiële crisis (zoals in 2008). Herstel laat dan weer lang op zich wachten door het karakter van de sector. Ook verschilt de impact van crises enorm van deelmarkt tot deelmarkt. Tijdens de coronapandemie van 2020 was er heel veel werk voor koel- en vriesschepen, maar lagen de cruiseschepen wereldwijd stil. En in de offshore maakt de aanleg van grootschalige windmolenparken op zee al jaren een enorme opmars.
Arbeidsmarkt
De toegevoegde waarde van de zeevaart voor Nederland als kenniseconomie is ook zichtbaar op de arbeidsmarkt. Een Nederlandse zeevarende werkt tegenwoordig zelden zijn hele leven op zee. De ‘beroepslevensduur’ van een zeevarende beslaat gemiddeld zo’n zeven jaren. Daarna kiezen de meeste zeevarenden voor een beroep aan de wal, maar wel voor een baan met een maritiem karakter. Ze gaan aan de slag voor een rederij, voor onderwijsinstellingen, toeleveranciers, etc. Zo wordt er vanuit de praktijk veel kennis gepompt in het Nederlandse maritieme cluster en blijft Nederland een toonaangevend land in het maritieme domein.