Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

In gesprek met Jan Reier Arends, Managing Owner van JR Shipping Brandstof van de toekomst

Scroll

Brandstof, het houdt de gemoederen bezig, zo ook Jan Reier Arends van JR Shipping. Wat wordt de brandstof van de toekomst? Daar zijn de rederijen het nog niet helemaal over eens en het kan verschillen per type schip. Eén ding is zeker, schepen moeten hun co2-uitstoot drastisch verminderen. Met een vloot van container- en offshore serviceschepen ligt er een mooie uitdaging bij JR Shipping.

Kleine schepen, grote uitdagingen

“Wij zijn op meerdere vlakken bezig met de brandstof van de toekomst. Ten eerste voor onze offshore activiteiten. We hebben crew transfer schepen die snel varen. Die kleine schepen zijn onze grootste uitdaging. Waarom? Alle onderdelen voor verduurzaming, zoals een hybride systeem, accu pakket e.d. zorgen voor extra gewicht. Dit zorgt ervoor dat de schepen te langzaam varen en niet aantrekkelijk zijn voor de klant. Het is een enorme puzzel. Gelukkig gaan de ontwikkelingen erg snel. We hopen binnenkort dan ook een klein, elektrisch, snel en betaalbaar schip te kunnen ontwerpen dat aan alle wensen en eisen voldoet.”

Langzamer varen

“Het verduurzamen van een containervloot is makkelijker. Dat begint al bij het naar beneden bijstellen van je topsnelheid. Als je in plaats van 20 knopen 16 knopen gaat varen, dan bespaar je daarmee al ontzettend veel brandstof en uitstoot. Het is een kleine aanpassing met een groot positief effect. We lopen meestal niet voorop. Daarnaast zijn wij shipmanagers, we vercharteren onze schepen. Dat betekent dat wij geen invloed hebben op welke brandstof onze klanten gebruiken. Uiteraard wordt onze klant erop aangesproken als ze niet aan de wetgeving voldoen.”

Als je in plaats van 20 knopen 16 knopen gaat varen, dan bespaar je daarmee al ontzettend veel brandstof en uitstoot. Het is een kleine aanpassing met een groot positief effect. Jan Reier Arends

Enorme stap in de goede richting

“Neem nou HVO100 van Neste. Een dieselbrandstof geproduceerd op basis van met waterstof behandelde plantaardige oliën en restafval, zoals dierlijke vetten. Je bespaart hiermee 90% uitstoot, o.a. co2. Dat is een enorme stap in de goede richting. Alleen het is bijna twee keer zo duur als gasolie. Meteen een heel groot nadeel, want wie gaat dit betalen? In geval van containerschepen is het vaak de eindconsument die moet betalen, maar die consument wil niet nog meer voor zijn tv betalen. In kan me wel voorstellen dat HVO een goede keuze is voor kleinere stukjes varen in milieuzones zoals in fjorden. Lange afstanden is te kostbaar.”

Haalbare brandstof

HVO100 klinkt prachtig, maar is waarschijnlijk nog een stap te ver. Waar richt JR Shipping zijn pijlen op? “Een van de betaalbare brandstoffen voor containerschepen is LNG. Nog steeds een fossiele brandstof, maar wel de schoonste in zijn soort. Relatief gezien komt er de minste hoeveelheid CO2 vrij bij de verbranding. Groot bijkomend voordeel is dat de techniek en de infrastructuur goed beschikbaar zijn. Er is de laatste tijd veel aandacht voor waterstof, en ook voor amonia. In tegenstelling tot LNG is de techniek daar nog niet ver genoeg voor en de infrastructuur ook niet. Ze hebben wel veel potentie. Dus wie weet over tien jaar. De komende 20 jaar zetten wij in op LNG.”

Met HVO100 van Neste bespaar je 90% uitstoot. Maar het is ook bijna twee keer zo duur als gasolie. Meteen een heel groot nadeel, want wie gaat dit betalen? Jan Reier Arends

Duurzame initiatieven

Passen jullie nog meer duurzame initiatieven toe? “Bestaande schepen rusten we uit met scrubbers. Veel meer kunnen we niet doen. Containerschepen zijn hierin iets lastiger. Walstroom is met containerschepen bijvoorbeeld niet te doen. In havens moeten we vaak verplaatsen, we liggen nooit op een plek. Onze vloot is nu gemiddeld 15/16 jaar oud. Normaal was je eerder gaan vernieuwen en verduurzamen. Vanwege de crisis in 2008 was dit ondenkbaar. We hebben nu pas weer een goede basis om naar nieuwbouw te gaan kijken. Uiteraard houden we er bij het design van het schip rekening mee dan we over een aantal jaren een refit kunnen doen.”

Over deze campagne

Wist je dat maar liefst 90% van alles over zee wordt vervoerd? En dat transport over dat zoute water relatief het minst vervuilend is? Wist je dat er hele toffe banen zijn bij een rederij? Op deze website laten we je kennismaken met de zeescheepvaart en wat de koers is van de Nederlandse reders in de zeevaart op het gebied van verduurzaming en innovatie. Stap aan boord!