Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

In gesprek met Jan Reier Arends, Managing Owner JR Shipping Het zoute water zit in mijn DNA

Jan Reier Arends komt uit een scheepvaartgezin. Zijn vader had een schip, zijn opa ook. En zijn andere opa was garnalenvisser. Jan Reier zelf is geboren en getogen op een schip. Inmiddels heeft hij zijn eigen rederijgroep JR Shipping. Het zoute water zit onmiskenbaar in zijn DNA.
Scroll

Jan Reier Arends komt uit een scheepvaartgezin. Zijn vader had een schip, zijn opa ook. En zijn andere opa was garnalenvisser. Jan Reier zelf is geboren en getogen op een schip. Inmiddels heeft hij zijn eigen rederijgroep JR Shipping. Het zoute water zit onmiskenbaar in zijn DNA.

Maritiem Officier

Het is dan ook geen verrassing dat Jan Reier op zijn 16e al is gaan varen. “Ik ben bij mijn vader begonnen met varen als matroos en kok. Mijn vader voer onder Panamese vlag, omdat hij niet over de juiste Nederlandse papieren beschikte. Dat wilde ik anders doen, dus heb ik de Zeevaartschool gedaan en mijn Marof-papieren gehaald. Ik was een van de eerste afgestudeerde Maritiem Officiers met een vaarbevoegdheidsbewijs. Dat bracht ik meteen in de praktijk door lekker veel te gaan varen.”

JR Shipping

Er schuilde ook een ondernemer in Jan Reier. “In 1993 ben ik kapitein eigenaar geworden van een kruiplijncoaster. Dit was het prille begin van JR Shipping. JR staat voor Jan Reier. Samen met mijn vrouw, een stuurman en twee matrozen ben ik gaan varen. Het was een prachtige periode. We hebben heel veel van Europa gezien. In 1996 kocht ik een tweede schip. Ik kwam toen meer aan wal en ging andere taken vervullen.”

Samen met mijn vrouw, een stuurman en twee matrozen ben ik gaan varen. Het was een prachtige periode. We hebben heel veel van Europa gezien. Jan Reier Arends

Container schepen

In die periode was de containerindustrie booming. In Duitsland waren ze hier al veel mee bezig. Ook Jan Reier zag hier volop mogelijkheden voor containerschepen en denkt ook aan ondernemen, investeren en verder groeien. “In die tijd kwam ik mijn huidige zakelijk partner Sander Schakelaar tegen. Hij is afgestudeerd in scheepsbouwkunde en sterk in het opzetten van financieringsprojecten. Ik ben vooral een praktijkman, dus we vullen elkaar perfect aan. De vloot heeft zich in de loop der jaren verder ontwikkelt tot ruim 20 containerschepen en ook offshore schepen, daarnaast verzorgen wij ook het scheepsmanagement van schepen voor derden waaronder al jarenlang met trots de Clipper Stad Amsterdam."

Tot 2008 zat de groei in een positieve flow. In september waren er eerste signalen dat de markt ging instorten. De branche kwam in een crisis terecht. Jan Reier Arends

Crisis in 2008

“Tot 2008 zat de groei in een positieve flow. In september waren er eerste signalen dat de markt ging instorten. De branche kwam in een crisis terecht. We moesten heel veel veranderen en herstructureren om ons hoofd boven water te houden. Het was geen leuke periode, maar we hebben er wel veel van geleerd. We hebben inmiddels ruim 12 jaar crisis achter de rug. Vandaag de dag gaan de waardes van schepen weer omhoog en hebben we te maken met snel stijgende chartertarieven en een toenemende vraag naar containercapaciteit.”

Offshore Wind Energy

De scheepvaart is geen saaie branche. Er zijn volop ontwikkelingen. “Neem nou offshore wind energy, dit kwam in 2010 op. Samen met Damen hebben we die markt grondig geanalyseerd. Het is net pionieren, maar dan met een professioneel plan. We hebben naar aanleiding van die analyse enkele schepen gebouwd en nu opereren we met onze schepen in offshore wind, een branche waar ik nog veel van verwacht, en de offshore olie & gas markt.”

Virtuele handelsmissies

“Tegenwoordig vaar ik niet meer. Ik ben nu verantwoordelijk voor de gehele rederijgroep en richt mij voornamelijk op de offshore divisie. In mijn dagelijkse werkzaamheden heb ik veel contact met klanten, technische dienst en het operations team. Daarnaast pak ik een stuk business development op. Ik ben altijd op zoek naar kansen. Als gevolg van Covid werk ik veel vanuit huis. Dan zijn die virtuele handelsmissies erg handig. Iedereen komt daar samen met hetzelfde doel: contact leggen met anderen. Netwerken is een belangrijk onderdeel van mijn werk.”

Ik ken niet anders

We vroegen Jan Reier ook wat hij zo mooi vindt aan de sector. “Ik ken niet anders. Voor mij is dit normaal. Ik kan ook niet zonder. Van jongs af aan heb ik alles wat met scheepvaart te maken heeft met de paplepel ingegoten gekregen. Afgezien daarvan is het een erg dynamische sector. Er staat veel te gebeuren op technologisch vlak. Hoe gaan we verduurzamen? De komende 20 jaar zijn erg spannend en bepalend. Verder vertegenwoordigt varen voor mij een bepaalde vrijheid. In 2000 ben ik helemaal gestopt met varen. Dat miste ik toen enorm. Het reizen compenseert het varen gelukkig wel. Havens ontdekken en mensen ontmoeten vind ik erg leuk aan mijn werk. Naast mijn zakelijke betrokkenheid in de diverse scheepvaartmarkten ben ik ook al ruim 10 jaar voorzitter van de Stichting Harlingen Sail waarmee wij in 2022 voor de derde keer op rij de Tall Ships Races mogen organiseren in Harlingen. The Tall Ships Races zijn de grootste internationale oceaanraces voor Sail Training-schepen. Ik kijk er dan ook naar uit deze prachtige Tall Ships in onze thuishaven te mogen ontvangen en op die manier jongeren (tussen 15-25 jaar) ook kennis te laten maken met de zeevaart in de breedste zin van het woord.”

Noodzaak van scheepvaart

“Ik besef heel goed hoe belangrijk scheepvaart is. Kan me voorstellen dat het grote publiek hier niet bij stilstaat en alleen de negatieve kanten ziet. Scheepvaart is onderdeel van de supply chain. Als je spijkerbroeken wil blijven dragen, om maar een voorbeeld te noemen, dan moet je voor lief nemen dat het met een containerschip wordt vervoerd. Het is belangrijk te beseffen dat scheepvaart noodzakelijk is voor de groeiende wereldhandel. Al zouden we soms ook best iets minder kunnen consumeren.”

De scheepvaart is een erg dynamische sector. Er staat veel te gebeuren op technologisch vlak. Hoe gaan we verduurzamen? De komende 20 jaar zijn erg spannend en bepalend. Jan Reier Arends