Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Boomsma Shipping Nieuwerwets varen met eConowind Flatrack VentiFoils

Scroll

Ongeveer acht maanden na het Covid-style tekenen van het contract, heeft Boomsma Shipping de eerst twee eConowind VentiFoil wind-assisted propulsion units geïnstalleerd. Ondanks de beperkingen door de pandemie, hebben beide bedrijven nauw samengewerkt om de installatie in de haven van Harlingen te realiseren.

Wind Assisted Ship Propulsion Units

De MV Frisian Sea heeft haar eerste reis met de VentiFoils gemaakt naar Västerås, Zweden. Tijdens deze reis heeft eConowind allerlei tests uitgevoerd. Ook de komende periode zal gebruikt worden voor het testen en optimaliseren van het systeem, en om de crew te trainen.

De VentiFoils (Wind Assisted Ship Propulsion Units) zijn ontworpen als compacte, niet roterende, vleugelprofielen. Deze profielen creëren een stuwkracht. Door de gegenereerde stuwkracht van de VentiFoils wordt er minder motorvermogen gevraagd om dezelfde vaarsnelheid te behouden. Dit leidt tot de gewenste brandstofbesparing en emissiereductie.

Wij vinden het noodzakelijk en erg belangrijk om duurzaamheidsuitdagingen aan te gaan en onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Samen met de IMO-doelstellingen voor decarbonisatie voor 2050, willen we ons steentje bijdragen om ons brandstofverbruik en daarmee onze CO2-uitstoot zo snel mogelijk te verminderen. Johan Boomsma, mede-eigenaar van Boomsma Shipping BV.

EU Interreg North Sea Region-Programma

De VentiFoil units worden geïnstalleerd op een speciaal ontworpen Flatrack. De Flatracks worden op de luiken geplaatst. Tijdens los- en laadbewegingen kan de Flatrack met daarop de VentiFoil units verplaatst worden met de luikenwagen. Op zee kunnen de VentiFoils in- of uitdraaien afhankelijk van de weersomstandigheden en de koers van het schip.

Tessa Remery, projectcoördinator vult aan: ‘Met behulp van het Wind Assisted Ship Propulsion (WASP) -project, onderdeel van het EU Interreg North Sea region-programma, zullen we de prestaties de komende twee jaar testen. Deze innovatieve technologie moet werken in onze dagelijkse bedrijfsvoering met verschillende windcondities. We hopen een besparing te realiseren van rond de 10%.’ Het WASP-project wordt mede gefinancierd door het Interreg North Sea Europe programma, dat deel uitmaakt van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Het project brengt universiteiten en aanbieders van wind ondersteuningstechnologie samen met reders om operationeel onderzoek te doen naar windaandrijving in de scheepvaart.

De installatie van de Flatrack was relatief eenvoudig. We verwachten nu dat units vanwege de plaatsing optimale resultaten zullen bieden. Als de bemanning ervaring heeft opgedaan, verwachten we geen problemen bij het hanteren van de units met onze luikenwagen. Ton Boomsma, mede-eigenaar en CTO Boomsma Shipping BV.

Flatrack design

Frank Nieuwenhuis, CEO van eConowind voegt hieraan toe: ‘We zijn verheugd dat we de productie en installatie tijdens dit moeilijke jaar hebben gerealiseerd, in nauwe samenwerking met het team van Boomsma Shipping. We schudden elkaar de hand ‘Covid-style’ nadat Ton Boomsma de units had geïnspecteerd, voordat deze naar Harlingen werden verzonden voor de installatie.

Het nieuwe Flatrack design gebaseerd op het concept van Boomsma wordt nu als standaardproduct toegevoegd aan het productportfolio van eConowind en kan op meerdere schepen worden gebruikt.

Stap aan boord

Wil je meer weten over de Nederlandse zeescheepvaart en de uitdagingen en ontwikkelingen op onze koers naar 2030? Download dan onze whitepaper.