Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

In gesprek met Wieger Duursema, Fleet Development Manager, Royal Wagenborg Ik voel me verantwoordelijk om het beter te doen

Wieger Duursema houdt zich bij Wagenborg dagelijks bezig met duurzaamheid. Hij volgt de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en nieuwe technieken op de voet om te kijken hoe de vloot voor te bereiden op de toekomst.
Scroll

Wieger Duursema is Fleet Development Manager bij Royal Wagenborg en houdt zich dagelijks bezig met duurzaamheid. Hij volgt de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en nieuwe technieken op de voet om te kijken hoe de vloot voor te bereiden op de toekomst en welke stappen er nodig zijn voor vergroening.

Zeevaart- school en TU Delft

Wieger heeft de zeevaartschool gedaan, alleen niet met de intentie om te gaan varen. “Ik heb voor de opleiding gekozen en kwam er al snel achter dat het beroep van zeeman niet bij me paste, maar de sector vond ik ontzettend interessant. Daarna heb ik maritieme techniek gestudeerd in Delft. Na mijn studie heb ik eerst vijf jaar bij een scheepsontwerpbureau gewerkt. In mijn functie van projectmanager en consultant was ik bij verschillende projecten betrokken gerelateerd aan alternatieve brandstoffen en regelgeving. Ik werkte toen veel samen met mijn voorganger bij Wagenborg; toen hij een andere baan vond elders heb ik de overstap gemaakt naar Wagenborg. In eerste instantie als Project Engineer, later in mijn huidige rol van Fleet Development Manager.”

Kennis centraliseren

“Ik heb alle vrijheid gekregen om deze rol zelf in te vullen. Die vrijheid kenmerkt Wagenborg. Het daagt me continu uit om steeds te blijven nadenken hoe we de dingen beter en schoner kunnen doen? Dat doe ik niet alleen, maar met een team van vijf mensen. Waarvan drie mensen op kantoor en twee Superintendents. We volgen technische ontwikkelingen, hebben de blik naar voren gericht. We doen dat voor de vrachtschepen divisie Shipping, maar we ondersteunen ook de andere divisies Passagiersdiensten, Nedlift, Sleepdienst en Offshore. We proberen kennis te centraliseren en bereikbaar te maken voor de hele organisatie. Met dezelfde insteek hebben we nu ook een sustainability team opgericht.”

Het daagt me continu uit om steeds te blijven nadenken hoe we de dingen beter en schoner kunnen doen? Wieger Duursema

Structuur aanbrengen

Hoe ziet een werkdag van een Fleet Development Manager eruit? “Er is geen dag hetzelfde. We denken na over de lange termijn maar zijn tegelijkertijd ook bezig met het oplossen van operationele knelpunten. Ik werk veel op kantoor maar ben ook heel regelmatig op reis. Bijvoorbeeld in het kader van (internationale) samenwerkingen, maar ook voor het begeleiden van projecten aan boord van schepen. Zo begeleidde ik begin dit jaar de inbouw van een stikstof katalysator op de het oudste schip in de vloot, sleepboot de Waterpoort uit 1962. Mijn werk is heel projectmatig, het is continu schakelen tussen onderzoeken en heel praktisch werken. Heel afwisselend en niet ingekaderd, het is aan ons team om structuur aan te brengen. Ik hou van die vrijheid. Ik doe van alles, maar altijd met het doel om Wagenborg beter te maken.”

Gek genoeg had ik eerst helemaal niets met emissies, omdat het zo abstract is. Schadelijke emissies kun je vaak niet zien. Wieger Duursema

Drijfveren

Wat is jouw drive om je hier zo voor in te zetten? “Ik voel me heel erg thuis bij Wagenborg en in deze sector. Hoewel de zeescheepvaart behoort tot de meest efficiënte en minst vervuilende vormen van transport, zijn we ons zeer bewust van de schadelijke effecten van de uitstoot van onze schepen. Ik voel me verantwoordelijk om het beter te doen. CO2 neutraal is het doel. Gek genoeg had ik eerst helemaal niets met emissies, omdat het zo abstract is. Schadelijke emissies kun je vaak niet zien. De energietransitie is een complex en uitdagend vraagstuk, en stap voor stap komen we dichter bij ons doel.”

Emissievrij kan al. De techniek is er. De vraag is alleen: wie gaat het betalen? Wieger Duursema

Onbekend maakt onbemind

De Nederlandse zeevaart is bij het brede Nederlandse publiek relatief onbekend. Onbekend maakt onbemind. Bovendien is de algehele beeldvorming in de media veelal negatief. Merk je er iets van dat de sector onder vuur ligt? “Zeker. Geregeld moet ik uitleggen en verdedigen wat ik doe. De vervuiling moet ik nuanceren. Ik merk vooral dat er veel onwetendheid is bij mensen. De sector is onbekend. Dit is een oproep aan de sector om meer te laten zien wat we doen en we moeten nog schoner worden. CO2 neutraal kan al. De techniek is er. De vraag is alleen: wie gaat het betalen? Ik denk dat het een kwestie van tijd is. Alternatieve brandstoffen zullen goedkoper worden. In de tussentijd werken we allemaal met dezelfde blik en drive aan deze verandering. We doen dat vanuit de kernwaarden van het bedrijf. We willen het echt graag beter doen, we willen hier een positieve impact mee maken.”

Stap aan boord

Wil je meer weten over de Nederlandse zeescheepvaart en de uitdagingen en ontwikkelingen op onze koers naar 2030? Download dan onze whitepaper.