Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

In gesprek met Benne Engelen, CIO Antony Veder Per toeval kwam ik in de scheepvaart terecht

Benne Engelen, CIO bij Anthony Veder en inmiddels tien jaar werkzaam bij de Rotterdamse reder, kwam eigenlijk per toeval in de scheepvaart terecht. Via via kreeg hij een bijbaan voor twee dagen in de week bij Anthony Veder. Dat beviel wederzijds erg goed, dus de bijbaan werd omgezet in een fulltime dienstverband. Afgestudeerd in werktuigbouwkunde, en gespecialiseerd in productielijnen, begon Benne als Business Analist bij Anthony Veder.
Scroll

Benne Engelen, CIO bij Anthony Veder en inmiddels tien jaar werkzaam bij de Rotterdamse reder, kwam eigenlijk per toeval in de scheepvaart terecht. Via via kreeg hij een bijbaan voor twee dagen in de week bij Anthony Veder. Afgestudeerd in werktuigbouwkunde, en gespecialiseerd in productielijnen, begon Benne als Business Analist bij Anthony Veder.

Scheepvaart was geen bewuste keuze

Het is verrassend dat Benne in de scheepvaart terecht is gekomen. Hij ging werktuigbouwkunde studeren. Hij wilde heel bewust geen maritieme techniek studeren. “Ik had niets met schepen en de technieken spraken me niet aan. Ik wilde auto’s gaan ontwerpen en specifiek verbrandingsmotoren. Gaandeweg kwam ik erachter dat ik het optimaliseren van productielijnen ook heel interessant vond. Die bijbaan was stom toeval, anders was ik nooit in de scheepvaart terecht gekomen. Het bevalt ontzettend goed, ik werk er alweer tien jaar en krijg volop kansen en verantwoordelijkheden. De complexiteit van de logistiek spreekt me enorm aan.”

Ik had niets met schepen en de technieken spraken me niet aan. Ik wilde auto’s gaan ontwerpen en specifiek verbrandingsmotoren. Benne Engelen

Sprong in het diepe

Toen Benne tien jaar geleden enthousiast begon was Anthony Veder een relatief klein clubje van 30-40 man. Ze waren verantwoordelijk voor 12 schepen. “Als Business Analist was het mijn taak om verbeterprojecten te initiëren. Alleen beschikten we niet over de data die we hiervoor nodig hadden. We hebben toen veel IT-systemen. Het was ontzettend leuk om het onzichtbare van die bedrijfsprocessen te doorgronden. Hierna maakte ik de overstap naar commerciële operatie. Het was een sprong in het diepe. Het gaf me een heel ander perspectief op een bedrijf dat ik op dat moment al vijf jaar kende. Ik zat ineens aan de klantkant. Het was een hele waardevolle en leerzame stap. Vervolgens kreeg ik de kans om mijn huidige functie van CIO te gaan doen. Het was een nieuwe functie, terug naar de digitale kant van het bedrijf. Mijn opdracht is om waarde te creëren met behulp van nieuwe technologie. Dat vindt de ingenieur in mij ontzettend leuk. We werken met een concrete Innovation Roadmap die zicht geeft op de gewenste ontwikkelingen in de komende 1 -10 jaar.”

We worden regelmatig beschuldigd van saai en conservatief zijn. Dat vind ik onterecht. We zijn risico avers. Benne Engelen

Scheepvaart is een uitdagende puzzel

“De scheepvaart is niet anders dan een andere industrie. Er is ergens een probleem in een productielijn en de oplossing is meestal niet meteen evident. Er is altijd een menselijke en een technologische component. Het is een puzzel. Ik ben zelf een enorme puzzelnerd. Onze ‘fabrieken’ zijn schepen, ze varen. Op afstand. De bemanning zie je niet dagelijks. Dit maakt de puzzel nog complexer dan bijvoorbeeld in de auto-industrie. Gas verschepen is an sich geen rocketscience, maar er komen wel veel mensen kijken in deze hele keten. Hier lag en ligt nog steeds ontzettend veel potentie voor innovatie en IT-technologie. In de kern is het niet anders dan boutjes en moertjes.”

De meest succesvolle bedrijven weten de kansen uit het oerwoud te halen en weten hoe je deze kansen inzet. Deze bedrijven worden de voorlopers in de industrie. Benne Engelen

Saaie en conservatieve sector

Saai en conservatief vindt Benne de sector allerminst. “We worden regelmatig beschuldigd van saai en conservatief zijn. Dat vind ik onterecht. De sector is juist heel erg innovatief en uitdagend. We zijn wel risico avers. In de scheepvaart – en ook andere sectoren – is het zo dat kleine fouten grote gevolgen kunnen hebben. We doen ons best om de risico’s zo klein mogelijk te houden. Hoe doe je dat? Door altijd dezelfde dingen op dezelfde manier te doen. Dat lijkt saai, maar dat is het niet. Met nieuwe technologieën proberen we toch veranderingen door te voeren, stapje voor stapje, niet te snel. We kiezen voor technologieën die net beschikbaar zijn en daarvoor gaan we kijken of we een toepassing kunnen bedenken. Een voorbeeld hiervan is de Hololens. De meest succesvolle bedrijven weten de juiste kansen uit het oerwoud van mogelijkheden te halen en weten hoe je deze kansen inzet. Deze bedrijven worden de voorlopers in de industrie. En het is mijn persoonlijke ambitie deze juiste kansen voor Anthony Veder te identificeren en realiseren" aldus Benne Engelen.

Over deze campagne

Wist je dat maar liefst 90% van alles over zee wordt vervoerd? En dat transport over dat zoute water relatief het minst vervuilend is? Wist je dat er hele toffe banen zijn bij een rederij? Op deze website laten we je kennismaken met de zeescheepvaart en wat de koers is van de Nederlandse reders in de zeevaart op het gebied van verduurzaming en innovatie. Stap aan boord!