Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Scheepstype EasyMax van Royal Wagenborg Knap staaltje duurzaamheid

Scroll

Leider in zijn segment

Koninklijke Niestern Sander ontwikkelde en bouwde een nieuwe generatie open top ijsversterkt general cargo schip. Dit type vaartuig, genaamd ‘Easymax’, heeft een laadvermogen van 14.300 ton en een ruimcapaciteit van 625.000 kubieke voet. De combinatie van die grote laadcapaciteit en extreem laag brandstofverbruik maakt dit type schip een leider in zijn segment op het gebied van duurzaamheid.

Een uitdaging qua ontwerp

Het unieke duurzame ontwerp van de Easymax is ontwikkeld door Koninklijke Niestern Sander in nauwe samenwerking met een aantal zorgvuldig geselecteerde partners. Het ontwerp van dit schip begon met de vereisten van een maximaal ruimvolume, maximaal deadweight en maximale brandstofbesparing binnen de beperkingen van de scheepswerf. Ook moest het schip gemakkelijk te bouwen en eenvoudig te bedienen zijn: Easy Max. Dat vereiste veel creativiteit en technisch vernuft van de engineeringafdeling van Niestern Sander.

Maximale afmetingen en laadvermogen

Met een laadvermogen van 14.300 ton en een ruiminhoud van meer dan 625.000 cft is de Easymax het grootste schip ooit gebouwd in het noorden van Nederland aan de landzijde van de dijk. Met een lengte van 149,95 m, een breedte van 15,90 m en een diepgang van 8,60 m heeft de Easymax de maximale afmetingen voor de Koninklijke Niestern Sander-scheepswerf. Met twee grote vierkante ruimen – respectievelijk 13,50 m breed, 12,10 m hoog en 47,36 en 64,38 m lang – blinkt de Easymax uit in haar klasse met haar zeer hoge inname voor zware of lichte lading, hout en papier en projectlading. De Easymax is geschikt voor wereldwijde vaart, onder meer in de Baltische staten, de Noordzee, de Middellandse Zee, de St Lawrence Seaway, het Panamakanaal en het Suezkanaal.

Laag brandstofverbruik

Met de Easymax ontwierp Niestern Sander een relatief groot schip op het gebied van vrachtopname en ruimingscapaciteit, maar zonder grote toename van de totale afmetingen of tonnage. Bovendien betekent de combinatie van de 2.999 kW MAK 6M32C hoofdmotor, versnellingsbak, propeller en boegschroef dat de Easymax een energie-efficiënt voortstuwingssysteem heeft, wat leidt tot een extreem laag brandstofverbruik. De rompvorm is ook geoptimaliseerd voor verschillende diepgangen, resulterend in een ultra-lage energie-efficiëntie ontwerpindex (EEDI).

Duurzaam scheepsontwerp

In tegenstelling tot de grote meerderheid van vele algemene vrachtschepen, heeft de Easymax haar brug en accommodatie gepositioneerd voor het schip. Een van de uitgangspunten voor haar ontwerp was om maximale afmetingen en capaciteit te hebben in twee vierkante ruimen. Het positioneren van de accommodatie in het voorschip van het schip – waarbij een groot deel van de vorm zich bevindt die nodig is voor een laag brandstofverbruik – zorgt voor meer vasthoudvolume in het achterste gedeelte en op het dek. Het vermindert ook de totale tonnage. Een ander voordeel is dat er geen beperkingen zijn op het vlak van dek- en projectlading. Hierdoor kan de accommodatie van het vaartuig een dek lager worden gesitueerd. Nog een ander voordeel is dat het zwaartepunt wordt verlaagd. Dit verbetert de stabiliteit van Easymax en daarmee haar laadvermogen. Ten slotte creëert de lagere accommodatieconstructie een aerodynamische vorm met lagere weerstand. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik van dit duurzame schip.

Eenvoud kenmerkt de EasyMax

Het ontwerp van de Easymax betekent dat er maar een beperkte hoeveelheid apparatuur in de ruimen zit. Er zijn bijvoorbeeld geen tween-decks, containerfittingen, bevestigingsogen of liggers in het luikpakket. Voor de meeste bulklading zijn deze opties niet nodig. Er zijn echter scheidingsschotten, ontvochtigers en vasthoudverlichting. De bottom line is een goedkoper en lichter schip dat gemakkelijk te bedienen en te onderhouden is.

Remote support

Een hoog niveau van comfort voor de bemanning is ook een belangrijk principe van het ontwerp. Door de accommodatie in het voorste gedeelte van de Easymax en de machinekamer naar achteren te plaatsen, is het geluidsniveau in de moderne hutten erg laag. In de werkgebieden van de Easymax voor de bemanning, werd speciale aandacht besteed aan ergonomie, veiligheid, technologie en lay-out. Goede voorbeelden zijn de AlphaBridge, met zijn 360 ° -zicht en de ruimingang in het gebied tussen de twee ruimen. Het schip heeft een goede satellietverbinding voor onboard tv en internet. Hierdoor kan de bemanning communiceren met hun mensen thuis. Bovendien maakt de internetverbinding het mogelijk om apparatuur en systemen op afstand van de kant te lezen voor onderhoud en ondersteuning.