Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

In gesprek met Wieger Duursema, Fleet Development Manager, Royal Wagenborg Roadmap 2050

Scroll

Er zijn ambitieuze CO2 doelstellingen bepaald door de IMO: schepen moeten 40% CO2 besparen in 2030 en 70% in 2050 ten opzichte van 2008. Dat kan niet van de een op de andere dag. We gingen in gesprek met Wieger Duursema, Fleet Development Manager bij Royal Wagenborg, over hun Roadmap naar 2050.

Verduurzamen in vijf fases

Hoe zien de komende jaren eruit voor jullie? “Om het verduurzamingstraject overzichtelijk te houden, werken we met vijf fases. In de eerste fase zorgen we ervoor dat de huidige schepen zo efficiënt mogelijk varen. Minder brandstof betekent minder uitstoot en het is goedkoper. Met simpele techniek en werken aan gedrag maken we hier de laatste jaren al mooie stappen mee. Dat maakt de stap naar alternatieve brandstoffen al iets minder groot. Je hebt er immers minder van nodig. Dat is handig, omdat deze brandstoffen momenteel duurder zijn en een lagere energiedichtheid hebben.”

We willen graag zo snel mogelijk de stap maken naar een groene brandstof. Wieger Duursema

Transitie brandstoffen

“De tweede fase is het gebruiken van transitie brandstoffen die we kunnen gebruiken zonder technische aanpassingen van bestaande schepen. GTL en HVO zijn daar voorbeelden van. Een aantal van onze Walk to Work schepen bijvoorbeeld vaart nu op GTL. En onze veerboten maken gebruik van een combinatie van diesel en HVO.

Terwijl we dus al concreet stappen zetten, doen we parallel ook onderzoek naar alternatieve brandstoffen. Dit is de derde fase. We bekijken welke nieuwe brandstoffen ons helpen de doelstelling te halen én die letterlijk passen in onze schepen.”

Schepen ombouwen & nieuwe vloot

“In de vierde fase gaan we schepen ombouwen om alternatieve brandstoffen te kunnen gebruiken. Belangrijk voor onze keuze hierin is dat de brandstof veilig op te slaan moet zijn voor de bemanning en het moet wereldwijd verkrijgbaar zijn tegen een acceptabele prijs. We kijken nu naar methanol, die lijkt op dit moment het meest kansrijk.

En de laatste fase, de vijfde fase, zijn nieuwe schepen. Uiteindelijk willen we in de toekomst de vernieuwing in de vloot meteen op alternatieve/groene brandstoffen laten varen.”

We moeten samenwerken, niet alleen reders onderling, maar ook met de maakindustrie om een bredere toegang tot alternatieve brandstoffen mogelijk te maken. Wieger Duursema

Standaardisatie helpt ons verder

De komende jaren liggen er niet alleen voor Wagenborg, maar voor de hele scheepvaartsector voldoende uitdagingen. “Als sector moeten we een select aantal oplossingen kiezen in het kader van verduurzaming. Standaardisatie gaat ons verder helpen, denk aan keuze voor een of twee alternatieve brandstoffen. Vervolgens moeten we gaan samenwerken, niet alleen reders onderling, maar ook met de maakindustrie om een bredere toegang tot alternatieve brandstoffen mogelijk te maken. We moeten convergeren in plaats van divergeren. Er worden steeds meer uiteenlopende oplossingen aangedragen, maar tegelijkertijd hebben we een hele krappe tijdlijn. We kunnen ons beter focussen op een of twee oplossingen en onderling samenwerking. Dat helpt ons en de sector verder.”

Verantwoordelijkheid voor de impact op de wereld

“We doen wat we moeten doen. We nemen onze verantwoordelijkheid voor de impact op de wereld. Mijn grootste uitdaging is om de organisatie mee te nemen en door deze transitie heen te helpen van fossiele brandstoffen naar volledig varen op schone brandstof. Het vertrouwen dat de organisatie in ons stelt brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. Een duurzame bedrijfsvoering, zowel economisch als qua milieu, is een belangrijke doelstelling van dit familiebedrijf. We streven naar een bedrijfsvoering waarin de impact op het milieu wordt geminimaliseerd.”

Over deze campagne

Wist je dat maar liefst 90% van alles over zee wordt vervoerd? En dat transport over dat zoute water relatief het minst vervuilend is? Wist je dat er hele toffe banen zijn bij een rederij? Op deze website laten we je kennismaken met de zeescheepvaart en wat de koers is van de Nederlandse reders in de zeevaart op het gebied van verduurzaming en innovatie. Stap aan boord!