Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

In gesprek met Cynthia Everduin, SSHEQ Manager bij De Bock Maritiem De combinatie tussen technisch, nautisch en reizen spreekt mij aan

Cynthia heeft de Marof gedaan in IJmuiden. Dit is een mbo 4 opleiding. Als afgestudeerd Maritiem officier kun je gaan varen. Dat heeft Cynthia ook gedaan. Na 8 jaar ging ze aan wal werken. Ze is nu SSHEQ Manager.
Scroll

Cynthia Everduin werkt bij De Bock Maritiem als SSHEQ Manager. Een hele mond vol. In het kort komt het erop neer dat ze veiligheids- en kwaliteitsmanager is. Samen met een collega zorgt ze ervoor dat de schepen up to date blijven qua veiligheid en regelgeving.

Maritiem Officier

Om aan alle regelgeving te kunnen voldoen, vinden er interne en externe audits plaats. “We maken procedures, voeren interne audits uit om te controleren of de schepen zich aan de (internationale) regelgeving houden en vinden er externe audits plaats.”, aldus Cynthia.

Cynthia heeft de Marof gedaan in IJmuiden. Dit is een mbo 4 opleiding. Als afgestudeerd Maritiem officier kun je gaan varen. Dat heeft Cynthia ook gedaan. “De opleiding is zowel technisch als nautisch. Je leert hoe je moet varen en wat je moet doen als de hoofdmotor uitvalt. De combinatie tussen technisch, nautisch en reizen sprak mij enorm aan en zorgt ervoor dat ik de sector nog steeds interessant vind.

Ik heb de eerste acht jaar gevaren. Toen ik vijf maanden zwanger was ben ik voor de laatste keer afgelost en vervolgens op kantoor gaan werken. Cynthia Everduin

Ik wilde wat van de wereld zien

Ik heb de eerste acht jaar van mijn carrière gevaren. Toen werkte ik al bij De Bock Maritiem. Praktisch gezien is het bij de meeste Nederlandse reders tegenwoordig zo dat je de helft van het jaar aan het varen bent en de andere helft heb je verlof. Ik vond het varen heel leuk, en nog! Ik wilde graag wat van de wereld zien. Dat is goed gelukt. Aan boord ontstaat een echte familiare sfeer. Daarna raakte ik zwanger en ben ik volledig op kantoor gaan werken. Fijn dat deze mogelijkheid er was bij De Bock Maritiem. Sowieso varen de meeste mensen zo’n 10 tot 15 jaar en gaan daarna aan wal aan het werk.”

Sinds enkele jaren ben ik hybride-docent in scheepvaartwetgeving. Dat vond ik destijds het saaiste vak van de opleiding. Cynthia Everduin

Docent scheepvaart wetgeving

Naast haar baan is Cynthia ook nog steeds erg betrokken bij de opleiding die ze zelf heeft gevolgd. “Sinds enkele jaren geef ik les op het ROC Nova College in IJmuiden. Ik ben hybride-docent in scheepvaartwetgeving. Dat vond ik destijds het saaiste vak. Ik gebruik heel veel praktijkvoorbeelden en merk dat de studenten dit heel fijn vinden. Zo komt de theorie een beetje tot leven. Ik ben zeker geen typische docent. Verhalen vertellen vind ik erg leuk om te doen en als ik op die manier mijn kennis en ervaring kan doorgeven, dan ben ik tevreden. Het helpt ons bij De Bock Maritiem ook weer trouwens, want we krijgen veel stagiaires van die opleiding.”

Mannen wereld

Vrouwen zijn nog steeds in de minderheid in de maritieme sector. Hoe ervaar jij dit? “Het is een echte mannenwereld. Er heerst een hele sterke ‘niet lullen, maar poetsen-mentaliteit’. Dat bevalt me wel. Blijkbaar is het toch nog heel speciaal om als vrouw in deze branche werkzaam te zijn. Je ziet het niet veel namelijk. Toen ik net begon met varen had ik wel het gevoel dat ze aan het testen waren. Maar was dat omdat ik vrouw was, of omdat ik nieuw was? Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik heb zelf verder geen negatieve ervaringen gehad. In tegendeel. Ik denk dat het juist een voordeel is. Iedereen kent je en je valt op door je ‘vrouw-zijn’. Toen ik een paar maanden zwanger was en een duidelijk buikje had, waren de mannelijke collega’s ontzettend behulpzaam. Dat heb ik altijd als erg prettig ervaren.”

Het is een echte mannenwereld. Er heerst een hele sterke ‘niet lullen, maar poetsen-mentaliteit’. Dat bevalt me wel. Cynthia Everduin

WISTA

Je bent ook secretaris van Women’s International Shipping & Trading Association (WISTA). Kun je daar iets over vertellen? “WISTA is een internationaal vrouwennetwerk voor en door vrouwen in managementposities in de Shipping en Trading Business. Ieder land heeft zijn eigen chapter. Het Nederlandse chapter is in 2000 opgericht. Ik ben sinds 1,5 jaar secretaris. Het doel is netwerken en we organiseren lezingen, borrels en allerlei events. Jaarlijks is er ook een grote internationale conferentie. Ik vind de connecties erg handig om bijvoorbeeld informeel snel dingen te bespreken. We hebben wel eens iets gehad met een schip in het buitenland. Door deze connecties heb je sneller de juiste persoon te pakken en kun je uitdagingen sneller afhandelen. WISTA is het netwerk om informatie te delen, kennis op te doen, leden wordt met open armen ontvangen en het is ook nog eens gezellig! Fijn dus om een goed zakelijk netwerk om je heen te hebben. Win-win.”

Over deze campagne

Wist je dat maar liefst 90% van alles over zee wordt vervoerd? En dat transport over dat zoute water relatief het minst vervuilend is? Wist je dat er hele toffe banen zijn bij een rederij? Op deze website laten we je kennismaken met de zeescheepvaart en wat de koers is van de Nederlandse reders in de zeevaart op het gebied van verduurzaming en innovatie. Stap aan boord!