Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

De zeescheepvaart Sinterklaas doet een boekje open

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje al aan. Sinterklaas is een paar weken geleden vertrokken uit Spanje naar Nederland. Zaterdag 13 november komt hij in Nederland aan en doet dan verschillende steden aan voordat we op 5 december uitbundig zijn verjaardag vieren. We spraken de goedheiligman halverwege zijn reis. Maar Sinterklaas is niet zo goed gehumeurd als voorgaande jaren. Nee, het is niet de leeftijd. Wat zou er aan de hand zijn?
Scroll

Zoals iedereen weet komen Sint en zijn trouwe Pieten met de Pakjesboot naar Nederland. Normaal gesproken een heuglijk moment, maar de Sint is dit jaar helaas niet zo blij. Er gaat namelijk van alles mis. Het begon al voor zijn reis, maar ook tijdens de reis zit het de goedheiligman niet mee. We spraken de Sint onderweg even over zijn reis, alle problemen en zijn plannen.

Een erg moeizame reis

Sinterklaas, wat fijn dat we u even spreken. Hoe verloopt de reis tot nu toe? “Het verloopt helaas allemaal erg moeizaam. Weet u, het begon al voordat ik wilde vertrekken. Ik was alle cadeaus aan het inkopen, maar door die stijgende vrachtprijzen zijn de cadeaus ineens veel duurder en daarnaast ook steeds uitverkocht. Ik viste telkens achter het net. De wereldwijde transportproblemen zijn groter dan ik dacht. Ik krijg te maken met onverwacht lange levertijden en ze blijven maar oplopen. Ik ben maar gaan varen, anders zou ik ook nog te laat komen. De rest van de cadeaus laat ik in Nederland bezorgen, maar ik weet niet of ik alle cadeautjes op tijd binnen heb. En dat zou natuurlijk heel vervelend zijn.

Maar dat is niet alles. Toen ik wilde vertrekken kwam ik al snel voor de volgende uitdaging te staan. De Kapiteinspiet en Eerste Stuurpiet waren er niet. En ook niet alle Matroospieten. Ik moest op zoek naar nieuwe Pakjesbootpieten. Het is in deze tijden erg moeilijk om geschikte bemanning te vinden. Maar het is gelukt hoor. Ik heb ook een paar Stagepieten gevonden, die studeren aan een zeevaartschool. Gelukkig is de bemanning nu compleet met dank aan de Pieten bij Crewing.

Alsof stijgende vrachtprijzen niet genoeg zijn heb ik ook te maken met stijgende brandstofprijzen. Hierdoor hield ik dit jaar minder geld over voor pepernoten. De Pieten moeten dus wat zuiniger strooien.”

Opstopping en vertraging

Goh Sinterklaas, wat vervelend allemaal. Het goede nieuws is dat u onderweg bent. Ligt u op koers? “Nou weet u, ik ben al even onderweg en in veel havens krijgen we te maken met opstoppingen en vertragingen. Wat is het overal ontzettend druk zeg. Het wordt ieder jaar drukker, maar dit jaar is het echt extreem. Daar heb ik helemaal geen tijd voor. Ik kan niet te laat in Nederland komen. Het wordt heel erg spannend.

Weet u wat ook zo vervelend is? Ik kan ook bijna nergens walstroom krijgen. Ik vraag het overal beleefd, maar het is er gewoon niet. Hierdoor moet ik de motor van de pakjesboot altijd laten draaien. En dat is natuurlijk niet zo goed voor het milieu.”

De Pakjesboot

En bent u trouwens ook op de hoogte van de Klimaatdoelstellingen? “Zeker. Ik ben al bezig om de pakjesboot duurzamer te maken. Want een stoomboot annu 2021 kan niet meer, dat besef ik mij ook. Een hele nieuwe boot zit er niet in, dus ik ga een refit doen. Ik heb van die hypermoderne zeilen op mijn boot gezet. Ik denk ook na over een hybride motor. Over een paar jaar wil ik overstappen op methanol of waterstof. Maar ja, dan moet het eerst overal verkrijgbaar zijn, ik kom in zo veel verschillende havens met de pakjesboot. Dus hopelijk is de infrastructuur snel up and running is.”

Minder cadeautjes

Tot slot Sinterklaas, wilt u de kinderen en hun ouders nog iets meegeven? “Het valt mij op dat de kindjes steeds meer op hun verlanglijstje hebben staan. Ik denk dat ik volgend jaar nog maar maximaal drie cadeautjes per kind ga geven. Dat is genoeg voor die kinderen, ze kunnen toch niet overal tegelijk mee spelen.”

Waarom? “Nou die drukte in de havens, de opstoppingen en andere problematiek rondom de scheepvaart wordt voor een deel door consumenten zelf veroorzaakt. Als we allemaal iets minder wensen, dan keert de rust vanzelf weer terug.”

De sleutel ligt bij de consument

“Ik heb het idee dat transport bij ons als consumenten niets mag kosten, terwijl het wel iets kost. Gratis verzendkosten is niet gratis. Het kost brandstof en emissies. De kosten die komen kijken bij het emissieloos maken van transport moet je zichtbaar maken aan de consument. Het begint met bewustwording. Met een heel klein beetje geld erbij kan het emissieloos. Voor een paar sneakers is dit bijvoorbeeld 50 cent meer. Zo kun je als sector je bijdrage leveren."