Anthony Veder, Benne Engelen Waarde creëren met de Microsoft Hololens
Navigating the future
De Rotterdamse rederij Anthony Veder verscheept gas. De gastankervloot vervoert petrochemische gassen en LNG en een gedeelte van de vloot vaart ook op LNG. In de maritieme industrie staat Anthony Veder bekend als pionier op het gebied van snel koelende ethyleentankers (op LNG) en de eerste in kleinschalige LNG. Maar innovatieve scheepsconcepten is niet het enige waarin Anthony Veder uitblinkt. De Digital Development afdeling, onder leiding van CIO Benne Engelen, zit bovenop nieuwe digitale technologieën.
Kansen uit het oerwoud
Technologie in R&D-fase is nog niet interessant, want dat is er nog niet. Wat er al 15 jaar is, is voor innovatie ook niet interessant, want dat is al breed toegepast. Daartussen zitten de kansen verstopt in het oerwoud aan mogelijkheden, zoals Benne Engelen het omschrijft: “Het is aan ons de beste kansen te vinden, in het snelgroeiende oerwoud van technologische mogelijkheden. Dat doen we door goed te begrijpen welke technologie er is. En hoe deze waarde kan creëren voor ons. Als we dit beter doen dan de rest, zijn wij als reder efficiënter, productiever en betrouwbaarder. Dat stelt ons in staat sneller te groeien.” De behoeften van onze afdelingen begrijpen en de mogelijkheden van de technologieën kennen is daarom zo belangrijk”.
Behoeften en bestaande technologieën
Henry Ford zei ooit ‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses’. Het is daarom belangrijk niet alleen te reageren op wat er direct gevraagd wordt, maar ook om de onderliggende behoeften echt goed te begrijpen. Een vraag was bijvoorbeeld een videobel lijn tussen kantoor en vloot op te zetten. De behoefte was de doorlooptijd van technische incidenten te verkleinen door de benodigde kennis sneller bij het probleem te brengen. Dat was altijd omslachtig, omdat iemand ingevlogen moest worden. Het was kostbaar en het duurde lang. Uit de behoefte kwam naar voren dat je met videobellen weliswaar al een heel eind zou komen, maar dat het ook belangrijk was om de handen vrij te houden en gemakkelijk informatie als handleidingen te kunnen delen met elkaar. De Hololens diende zich aan als mogelijke oplossing. Dat was spannend, want zou het werken met een satellietlijn? Dat zijn we gaan testen en het bleek aardig te werken. We hebben de schepen ook nog uitgerust met een 4G verbinding die ze in de buurt van land kunnen gebruiken. Dat was het enige technisch spannende. We hebben dus alleen bestaande technologieën aan elkaar geknoopt waardoor we waarde creëerden. Het slim toepassen maakt het grootste verschil. Het hoeft geen leading edge technologie te zijn. Daarnaast is het vooral belangrijk veel tijd te besteden aan het begeleiden van de onderliggende verandering; de andere manier van werken. Technologie creëert geen waarde als we het kunnen, alleen als we het ook doen.”
Microsoft Hololens
Wat is een Hololens? Dat is een geavanceerde bril waardoor iemand letterlijk met je mee kan kijken. Bijzonder aan de bril is dat deze augmented reality capability heeft. Je hebt een scherm voor je ogen en daar kunnen dingen op geprojecteerd worden. Denk aan documenten, pdf-manuals, tekenplaten e.d. Wij gebruiken hem o.a. voor het verkorten van de doorlooptijd van incidenten. Stel je voor dat er aan boord iets kapotgaat en dat het te lastig is voor ons om te maken. Dan heb je iemand nodig met hele specialistische kennis. Diegene moet ingevlogen worden. Binnen die doorlooptijd ben je heel lang aan het wachten, op de service engineer. Vervolgens zitten er risico’s aan het invliegen. Iemand die via een bril met ons mee kan kijken is sneller, goedkoper en er zitten minder risico’s aan.”
Risico-averse industrie
De scheepvaart is van nature een risico-averse industrie. Een van mijn taken is om doeltreffende innovatie te realiseren in deze risico-averse industrie. Binnen de scheepvaart heeft een klein foutje vaak grote gevolgen. We doen er dus alles aan om geen fouten te maken en zijn daarom gewend dingen continue op eenzelfde manier te doen. In zo’n omgeving is het daarom belangrijk iedereen stapsgewijs door veranderingen te leiden. De introductie van Hololens is daarom ook stapsgewijs gedaan, met eerst een sterke focus op de technische haalbaarheid, daarna de bruikbaarheid en vervolgens pas de bredere implementatie. Met de Hololens maken we nu minder reisbewegingen van en naar het schip. Dat heeft ook een duurzaam effect. Het scheelt honderden vluchten per jaar. Vraagt minder tijd van de service engineer en resulteert in minder uitgaven.
Eerste resultaten
Op dit moment is de Hololens op drie schepen in gebruik. Eind juni zal dat op zes schepen zijn en daarna wordt de rest versneld uitgerold. “We hebben de Hololens nu enkele keren gebruikt. We hoeven hem niet dagelijks te gebruiken om hem terug te verdienen. We kunnen hem precies gebruiken waar we hem voor wilden hebben. We hebben nu 1 use-case waarmee we de lens terugverdienen. Vervolgens breiden we het gebruik uit. Daar zijn al veel ideeën voor. Bovendien krijgt de Hololens in tijden van Corona weer een hele nieuwe dimensie. Hij is nog relevanter dan ooit.”
Over deze campagne
Wist je dat maar liefst 90% van alles over zee wordt vervoerd? En dat transport over dat zoute water relatief het minst vervuilend is? Wist je dat er hele toffe banen zijn bij een rederij? Op deze website laten we je kennismaken met de zeescheepvaart en wat de koers is van de Nederlandse reders in de zeevaart op het gebied van verduurzaming en innovatie. Stap aan boord!